29. 8. 2025

Nové pravidlá pre ľahké úžitkové vozidlá

Európska únia zavádza od 1. júla 2026 novú povinnosť: dodávky s celkovou hmotnosťou od 2,5 do 3,5 tony musia byť v medzinárodnej doprave a pri kabotáži vybavené digitálnym tachografom.

Prakticky to znamená, že menšie dodávky budú spadať do podobného režimu ako ťažké kamióny.

Kto bude musieť tachograf používať?

Zmena sa dotkne predovšetkým:

  • firiem zaisťujúcich medzinárodnú prepravu v rámci EÚ,
  • podnikateľov vykonávajúcich kabotáž v cudzom členskom štáte.

Výnimky:

  • vnútroštátna doprava vo vnútri SR,
  • súkromne prevádzkované vozidlá,
  • dodávky s hmotnosťou pod 2,5 t.

Aké nové povinnosti vzniknú?

Prevádzkovatelia budú musieť:

  • inštalovať smart tachograf II. generácie (G2v2),
  • pravidelne sťahovať a bezpečne ukladať dáta z tachografu a kariet vodičov,
  • vykonávať analýzu a vyhodnocovať činnosť vodičov podľa zákonných pravidiel.

Kabotáž: častý príklad v praxi

Kabotáž znamená prepravu v rámci jedného štátu, ktorú vykonáva zahraničný dopravca.
Príklad: Slovenský dopravca doručí zásielku do Nemecka a následne vezie ďalší náklad medzi Hamburgom a Berlínom. Napriek tomu, že nejde o cestu cez hranice, spadá do režimu kabotáže – a tachograf bude povinný.

Čo bude okrem tachografu potrebné zaistiť?

Nová legislatíva vyžaduje, aby dopravcovia mali k dispozícii:

Truck Data Technology – vaša podpora pri zmene legislatívy

Naša spoločnosť sa dlhodobo špecializuje na technológie na prácu s tachografmi. Ponúkame:

Buďte pripravení včas

Legislatívna zmena sa blíži a odkladanie môže znamenať zbytočné sankcie. Odporúčame začať so zavádzaním potrebného vybavenia už teraz.

Kontaktujte nás: +421 917 212 796 email: obchod@tdt.sk